Ақмола облысы білім басқармасының  «Атбасар қаласы, № 1 ауданаралық психологиялық-медициналық-педагогикалық кеңесі» коммуналдық мемлекеттік мекемесі
Коммунальное государственное учреждение "Межрайонная психолого-медико-педагогическая консультация № 1, город Атбасар"  управления образования Акмолинской области

Соцсети

Ұйымдар тізімі

Галерея

Смотреть все>>>

2 СӘУІР-ДҮНИЕЖҮЗІЛІК АУТИЗМ МӘСЕЛЕСІ ТУРАЛЫ АҚПАРАТ ТАРАТУ КҮНІ

30.03.2022

 

 

 

2 СӘУІР-ДҮНИЕЖҮЗІЛІК АУТИЗМ МӘСЕЛЕСІ ТУРАЛЫ АҚПАРАТ ТАРАТУ КҮНІ
Дүниежүзілік аутизм мәселесі туралы ақпарат тарату күні (World Autism Awareness Day) БҰҰ Бас Ассамблеясының қарарымен белгіленген және 2008 жылдан бастап жыл сайын 2 сәуірде атап өтіледі. Бұл күннің мақсаты-аутизм және аутизм спектрі бұзылған адамдарға көмектесу және олардың өмір сүру деңгейін жақсарту қажеттілігін атап өту.
Аутизм-бұл өмірдің алғашқы үш жылында көрінетін жүйке жүйесінің дамуының бұзылуы. Бұл ауру үш симптом болған кезде диагноз қойылады: әлеуметтік өзара әрекеттесудің болмауы (адам балалармен және ересектермен қалай қарым-қатынас жасайды), өзара қарым-қатынастың бұзылуы (адам қалай сөйлеседі, ым-ишарат немесе бет әлпетін қолданады), шектеулі мүдделер және қайталанатын мінез-құлық репертуары.
Балалардың аутизмі диагнозынан басқа, аутизм спектрінің бұзылуына, яғни ұқсас жағдайлардың барлық нұсқаларын біріктіретін бұзылуларға ерекше назар аударылады, оларда жұмсақ белгілер мен белгілер байқалады.
Аутизм көбінесе басқа бұзылулармен біріктіріледі. ASD ауруы бар адамдардың кейбірінде интеллектуалды жетіспеушілік бар, көбінесе оларда моторика және үйлестіру бұзылыстары, асқазан-ішек жолдары проблемалары, ұйқының бұзылуы бар. ASD бар адамдарға ақпаратты қабылдау ерекшеліктері, шоғырлану қиындықтары және ашуланшақтық тән. Жасөспірімге қарай аутизмі бар балалардың белгілі бір саны эпилепсияны дамытады.
Аутизмі бар адамдардың белгілі бір бөлігінде интеллект қалыпты жағдайға ие, көбінесе аутизмі бар адамдарда көру қабілеті, есте сақтау, музыкалық есту, математика және басқа ғылымдар саласында таңғажайып қабілеттер болады. Аутизмі бар кейбір адамдар әлемге деген ерекше көзқарасының арқасында өнерде өзін табады.
Аутист балалар туралы қате пікір, бұл аутист балаға қарым-қатынас қажет емес деген идея, ол жалғыз, ол өзінің қиялына еніп, бұрышта отырады, өзінің ерекше әлемінде өмір сүреді, қиялына енеді және ешкімге қажет емес. Мәселе бұл емес. Бұл бала қарым-қатынас жасағысы келмейтіні емес, ол қалай қарым-қатынас жасау керектігін білмейді. Барлық аурудың негізі әлеуметтік дағдыларды қалыптастыру мәселесі, яғни өзара әрекеттесу саласына байланысты мәселе.
Аутизммен ауыратын әр адам өзінің көріністерінде ерекше, кейде бір қарағанда аутизм спектрі бұзылған адамдарды не біріктіретінін түсіну қиын. Кейбіреулер (шамамен 20-25%) балама байланыс тәсілдерін (ым-ишаралар, карточкалар алмасу немесе жазбаша мәтін) қолдана отырып, сөйлей және сөйлесе бастайды. Ересектерде оларға көп қолдау мен қамқорлық қажет болуы мүмкін, олар өз бетінше өмір сүре алмайды. Аутизмі бар басқа адамдар сөйлеу және басқа да әлеуметтік қарым-қатынас дағдыларын дамытады, олар мектепке бара алады, жоғары оқу орындарына түсіп, жұмыс істей алады.
Баланың аутизммен туылғанын және бұзылыстың көрінісі баланың өмірінің алғашқы үш жылында байқалатынын есте ұстаған жөн. Аутизммен ауыратын бала туғаннан бастап әр түрлі дамиды, оның дамуы бұрмаланады, сондықтан нәресте кезіндегі Мұқият ата-аналар өздерінің сипаттамаларын байқайды.
Бала есейген сайын аутизмнің белгілері жиі жоғалады немесе олардың ауырлығы әлсірей бастайды, бірақ көп жағдайда олар белгілі бір дәрежеде байқалады. Аутизммен ауыратын балалар өсіп, аутизммен ауыратын жасөспірімдерге, содан кейін аутизммен ауыратын ересектерге айналады.
Мектепке дейінгі жас-Бұл балалар аутизмінің ең айқын, "классикалық" көріністері. Бала өз өміріне араласудан аутистикалық қорғаныс тәсілдерін қалыптастырды.
Үш жылға қарай синдромның әртүрлі топтарының негізгі ерекшеліктері түпкілікті дамиды: аутизмнің өзі терең бөліну, негативизм, таңғаларлық әсерлерге ие болу, өзара әрекеттесуді ұйымдастырудың экстремалды қиындықтары және қатаң стереотип (қоршаған ортада өзгермейтіндікті қорғауға деген ұмтылыс, өзінің стереотиптік әрекеттері).
РАС диагноз қоюға міндетті белгілердің бірінші тобы - әлеуметтік өзара әрекеттесудің бұзылуы — аутизмнің маңызды белгілері. Көбінесе аутизмі бар кішкентай бала өзін "өз толқынына" бейім сияқты сезінеді, ол басқа балалардың ойындарына қызығушылық танытпауы мүмкін, тіпті жалпы ойындарға қатысудан бас тартуы мүмкін, ересек адам ұсынатын нәрсеге қызығушылық таныту қиын болуы мүмкін, ол ересектердің артындағы әрекеттерді, қимылдарды және дыбыстарды қайталамайды. Бала ата-анасының үйде немесе жұмыста, бір жерге кеткенін немесе үйге оралғанын байқамауы мүмкін. Ересек адам өз ойындарына қосылуға тырысқанда, ол ренжуі мүмкін. Жасырынуға және басқа адамдармен өзара әрекеттесуге негізделген басқа ойындарға қызығушылық танытпауы мүмкін, күлімсіреуге жауап ретінде күлмейді, оның атына жауап бермейді.
Симптомдардың екінші тобы-байланыс бұзылыстары. Көптеген балалар, аутизм әлдеқайда кейінірек басқа да бастайды айтуға болады ым. Оның орнына олар басқа адамдардың қолдарын пайдаланады, ересектерді ересектердің бірдеңе жасағысы келетін заттарға апарады. Басқа балалар ерте сөйлей бастайды және көптеген сөздерді есте сақтайды, бірақ оларды сөйлесу үшін пайдаланбайды. Мысалы, сүйікті мультфильмдер мен кітаптардағы дәйексөздерді немесе басқалардан естіген сөздер мен сөз тіркестерін қайта-қайта қайталаңыз, басқаларға қаралмаған сөздерді автоматты түрде қайталаңыз (эхолалия). Көбінесе аутизмі бар балалар оларға айтқан сөздерін нашар түсінеді. Көбінесе олар басқа балаларға қарағанда кейінірек нұсқауларды орындай бастайды, олар өздеріне айтылған сөздерді естімейтін сияқты көрінуі мүмкін. "Көз-көз" байланысын болдырмаңыз.
РАС диагноз қою үшін қажет белгілердің үшінші тобы – мінез-құлықтың, ойындар мен мүдделердің өзіндік ерекшелігі, шектеулі және стереотиптік сипаты. Аутизммен ауыратын көптеген балалар ойыншықтарды ерекше түрде ойнайды (мысалы, оларды қатарға тұрғызады немесе шашыратады), жиі қайталанатын әрекеттерді орындай алады, Ерекше заттарға қызығушылық танытады, оғаш түрде қозғалады, мысалы, қолдарын сілкіп, орнында немесе шеңберде жүгіреді. Бұл топтың белгілерінің көрінісі өте әртүрлі:
* ойыншықтарды қатарға орналастыру; серияларды құру өздігінен құнды, ешқандай сюжет байқалмайды,
* ойыншықтармен әдеттегідей ойнамауы мүмкін, бірақ ойыншықтың қандай да бір бөлігіне қатты қызығушылық танытуы мүмкін (мысалы, машинада дөңгелекті айналдырғанды ұнатады, ойыншықтарға қызығушылық танытпайды және жылытқыш сияқты қарапайым заттарға таң қалады,
* өз осінің айналасында жиі айнала алады,
* ол жиі немесе ұзақ уақыт бойы саусақтарын көздің алдында ұрып-соғып, сілкіп немесе сипай алады, көбінесе қолдарын бірнеше рет сипайды.
Симптомдардың тағы бір жиі кездесетін тобы қабылдау ерекшеліктерімен байланысты. Аутизмі бар балалар өте сезімтал болуы мүмкін және кейбір сезімдерге төтеп бере алмайды: Шу, музыка, шамдардың жыпылықтауы, киімнің жанасуы, иістер және т.б., олар басқаларға қарқындылығы жағынан ыңғайлы болып көрінеді.
Жоғары сезімталдық сезімнің барлық түрлерінде көрінуі мүмкін, бірақ кейде белгілі бір ынталандыруларға ғана қатысты болады. Осы себепті аутизмі бар балалар жаңа жағдайда немесе ортада өте қиын болуы мүмкін. Айналада неғұрлым әртүрлі ынталандыру болса, баланың мұндай жүктемені жеңе алмауы және өзін-өзі бақылауды жоғалтуы ықтималдығы жоғары.
* жаңа немесе сирек кездесетін барлық нәрселерден бас тартуды көрсете алады, мысалы, туған күн пирогындағы шамдар немесе шарлар,
* бала теріге тигізбеуі мүмкін (шешінуге немесе жууға қарсы),
* шашты кесу және жуу кезінде сөзсіз болатын бас пен шашқа тигізбеуі мүмкін,
* музыканы тасымалдамауы мүмкін,
* кейде саңырау болып көрінуі мүмкін, қатты дыбыстарға айналмауы немесе айналмауы мүмкін, бірақ басқа уақытта қарапайым немесе әлсіз дыбыстық ынталандыруларға жауап беру.
Кейбір жағдайларда ерекше сезімдерге ұмтылу немесе ауырсыну сезімталдығының төмендеуі баланың өзіне жарақат алып, зиян келтіруіне әкелуі мүмкін. Бұл мінез-құлық өте жиі кездеспейді, бірақ зиян өте ауыр (ол шашты сындырып, басын еденге, қабырғаға қатты тигізеді, теріні және жараларды тырнап, жыртып тастайды).
Кейде аутизммен Қауіпті сезім бұзылады. Бұл жағдайда бала өзін-өзі сақтау инстинкті жоқ сияқты әрекет ете алады, ол сақтықты қажет ететін жағдайларды танымайды, қауіп-қатерге ұмтылып, бұрын пайда болған теріс тәжірибеге қарамастан, сол жағдайда қауіпсіздік ережелерін қайта-қайта бұзуы мүмкін. Бұл мінез-құлық өте кең таралмайды, аутизммен ауыратын көптеген балалар, керісінше, қорқынышты және мазасыз. Егер балада қауіп сезімі төмендесе, онда оны мұқият бақылау керек: мұндай мінез-құлық ауыр жарақатқа әкелуі мүмкін.
Аутизм, кез-келген басқа ауру сияқты, көптеген мифтермен, құпиямен және ерекше болмыспен қоршалған. Аутизм туралы шынайы ақпарат отбасылардың тікелей мамандарға жүгінуіне және уақыт пен ақшаны ысырап етпестен жеткілікті ауыр, бірақ дұрыс жолмен жүруіне әкелуі керек.
Психикалық денсаулық саласындағы мамандарға уақтылы жүгіну, уақытылы диагноз қою, ең алдымен, баланы одан әрі тиімді оңалту бағдарламасын анықтау үшін қажет. Аутизм мен аутизм спектрінің бұзылуы ұқсас белгілері бар бірнеше ауру екенін есте ұстаған жөн, сондықтан аутизм спектрінің бұзылуы бар барлық науқастарға бірден көмектесетін қалпына келтіру мен емдеудің әмбебап тәсілі бола алмайды.
Осындай ауытқушылыққа байланысты оңалтуға деген көзқарас мүмкіндігінше жеке болуы керек, тіпті бір бала үшін де бұған қол жеткізу–бірқатар мамандар мен баланың ата-аналары үшін үлкен бірлескен жұмыс. Баланың аутизмі бүкіл отбасына әсер етеді. Аутизмі бар балалардың көптеген ата-аналары балада бұзылулардың болуына байланысты туындайтын күрделі тәжірибелерді бастан кешіреді, проблемалық мінез-құлық немесе нәрестені үнемі бақылау қажеттілігі салдарынан қатты күйзеліске ұшырауы мүмкін. Көбінесе ата-аналарға мамандардың қолдауы мен кеңестері қажет.

Просмотров: 249


Добавить комментарий



Включить данные в подпись

Текст